Ads 468x60px

Wednesday 15 July 2015

AWAS !.. Sembelit yang Sangat Menyiksakan !

Sakit Perut / Susah Buang Air Besar juga dikaitkan dengan Sembelit. Sembelit begitu menyiksa bagi mereka yang pernah merasakannya. Sembelit yang berlaku pada diri kita boleh membuatkan lubang pembuangan air besar menjadi pedih dan boleh membuatkan 'lubang itu' berdarah. Sembelit disebabkan oleh feses (tinja) yang mengeras. Ini disebabkan anda terlalu lama tidak melakukan pembuangan air besar. Kekurangan cairan juga salah satu penyebab anda mengalami sembelit. Sebolehnya kita haruslah membuang air besar setiap hari dan seeloknya di waktu pagi. Kalau boleh, jangan membiarkan diri anda tidak membuang air besar lebih dari 3 hari kerana feses akan mengeras.


Jika organ dalam badan kita bermasalah dan lama tidak membuang air besar, ini akan membuatkan kita menjadi sembelit. Sembelit juga membuat perut nampak buncit dan rasa angin akan terkumpul dalam badan lalu menjadi diri anda tidak selesa. Sembelit untuk jangka masa yang agak lama, boleh mengakibatkan konstipasi. Penyebab seseorang sulit membuang air besar bermacam-macam jenis.  Anda janganlah khuatir kerana ada beberapa cara sederhana yang dapat dilakukan untuk mencegah atau mengurangkan sembelit. Anda juga harus tahu mengapa terjadinya sembelit.

 Antara Perkara Yang Membuatkan Anda Sembelit Adalah :

 


1) Kurangnya minum air suam dan tidak suka makan makanan yang berserat seperti sayuran
2) Makan makanan yang terlalu masam dan terlalu pedas
3) Pergerakkan otot usus abnormal mungkin disebabkan oleh ubat, panas dalam badan dll
4) Kadang-kadang kehamilan juga menjadi penyebab tapi tidak semua orang yang kena
5) Suka menunda buang air besar mungkin kerana anda sibuk membuat kerja rumah atau pejabat
6) Usus kurang elastis atau tidak kuat untuk mengecut dan mengembangkan otot
7) Kurangnya aktiviti senaman, kurang bergerak, terlama duduk membuatkan usus besar kurang bekerja sehingga feses sulit turun
8) Gangguan pada sistem pencernaan
9) makanan/minum minuman yang pekat atau kelat seperti coklat dan teh


Bagaimana detox membantu untuk mengatasi sembelit ?

Detox adalah proses membersihkan usus di mana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih, barulah badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum. Kerana itulah detox sangat penting sebelum mengambil apa-apa vitamin atau supplemen supaya tahap penyerapan nutrien pada kadar paling optimum.

Usus adalah bahagian badan yang bertanggungjawab untuk menyerap khasiat daripada makanan dan memproseskan bakinya untuk membentuk bahan buangan untuk dibasmi atau dibuangkan. Usus manusia terdiri daripada usus besar dan usus kecil. Kesihatan badan berkait rapat dengan kebersihan kedua dua usus besar dan usus kecil ini.

Semasa proses penghadaman, sebahagian besar makanan yang kita makan akan membentuk bahan bendalir dalam saluran usus. Walaupun kebanyakan bahan ini akan dikeluarkan daripada badan melalui proses pembuangan yang normal, tetapi masih ada sebahagian daripadanya yang melekat di atas dinding usus yang kemudiannya menjadi plag. 

Plag bendalir ini bukan sahaja menyekat proses pembuangan yang betul dan mencegah penyerapan khasiat yang sewajarnya, tetapi ia juga merupakan tempat pembiakan parasit dan patogen yang boleh mencemarkan darah dan limpa serta meracunkan sistem keseluruhan

Apabila badan kita tidak mengeluarkan bahan buangan, toksin-toksin akan berkumpul di dalam usus dan mengakibatkan auto-intosifikasi ataupun penghasilan toksin sendiri. Ini juga akan menyebabkan saluran darah yang melapisi dinding usus menyerap toksin-toksin ini ke dalam aliran darah dan akhirnya mencemarkan semua organ badan.

Sebahagian tanda-tanda yang nyata gejala toksin-toksin ini adalah : cirit birit, masalah sembelit, keletihan, sakit kepala, mata menjadi kusam, kulit yang bermasalah, berbintik, sakit otot, masalah saraf, badan dan nafas berbau serta kelihatan murung.

Antara produk yang membantu untuk mengatasi sembelit.

Kami mempunyai beberapa produk yang boleh membantu anda untuk mengatasi dan mengelak terjadinya sembelit dan secara langsung dapat mengurangkan perut buncit serta membantu penurunan badan dengan cara yang selamat. InsyaAllah secara selamat kerana kesemua suplemen ini berasaskan sumber semulajadi dan semestinya bukan sintetik!

1) Herblax 
Fungsi-fungsinya :- 

√ Sesuai diambil oleh lelaki dan wanita 
√ Produk yang sentiasa mendapat permintaan yang tinggi 
√ Mengandungi 9 herba semulajadi dan menggalakkan pembersihan secara lembut dan terbukti kesesuaiannya secara klinikal untuk digunakan dalam jangka masa panjang 
√ Ia membantu untuk mengelakkan sembelit  
√ Membantu pembersihan usus dan detoks 
√ Meningkatkan pelawasan pada sistem pencernaan 
√ Membantu mengempiskan perut 
√ Diambil setiap hujung minggu sahaja 

* Tidak sesuai untuk ibu menyusu (untuk ibu menyusu anda boleh mengambil ALFALFA) 

2) Alfalfa Complex
Fungsi-fungsinya :-

√ Selain membantu dalam sistem pelawasan, Alfalfa juga membantu dalam pelawasan 
√ Turut bertindak sebagai kacip fatimah kepada wanita 
√ Turut membantu sebagai 'milk booster' untuk ibu yang menyusukan 
√ Diambil setiap hari 

3) Lecithin 
Fungsi-fungsinya :-

√ Penting dalam proses pembuangan lemak di dalam badan 
√ Ia adalah 'pengemulsi semulajadi' yang membantu memecahkan lemak dan menghalang lemak daripada melekat di dinding membrane 
√ Antara produk yang banyak membantu dalam proses penurunan berat badan 

4) Ostematrix 
Fungsi-fungsinya :-

√ Ostematrix Shaklee terdiri daripada kalsium, magnesium dan vitamin D 
√ Bagi wanita yang berpantang, ramai yang mengamalkan Ostematrix untuk mengelakkan sembelit - Selain itu ia membantu untuk kita lebih mudah bangun di pagi hari 
√ Melembutkan najis semasa proses pembuangan

Sekiranya anda benar-benar mahu mengatasi masalah sembelit dan sistem percernaan yang kurang lawas saya sangat mengesyorkan untuk mengambil keempat-empat suplemen di atas. Bukan hanya membantu mengelakkan sembelit tetapi turut membantu membersihkan usus besar dan seterusnya mampu membantu penyerapan vitamin-vitamin lain dengan lebih maksimum. 

Hubungi saya untuk maklumat lanjut tentang produk dan cara pengambilan yang betul. Anda akan mendapat konsultasi percuma sepanjang pengambilan supplemen ini.

Shaklee Simpang Renggam

SID : 1115221
Whatsapp Saya : 019-7700957
Cari saya di FB : A'thirah Aider

0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates